Marketing na Pintereście – jak w pełni wykorzystać jedno z najpotężniejszych narzędzi do promocji własnego biznesu?

Ogromna konkurencyjność na dzisiejszym rynku wymaga włożenia znacznego wysiłku w promocję własnego biznesu, stąd tak ważny dla przedsiębiorców jest dziś marketing internetowy. Samo położenie nacisku na SEO i widoczność w wyszukiwarce to jednak obecnie za mało, a do dotarcia do swojej grupy docelowej konieczna jest obecność na portalach społecznościowych. Jednym z nich jest niedoceniany przez wielu polskich przedsiębiorców Pinterest, którego znaczenie dla biznesu w naszym kraju znacznie wzrosło w ostatnich latach.

Pinterest okiem zwyczajnego użytkownika, czyli codzienne zastosowania serwisu

Pinterest jest portalem społecznościowym niezwykle nad Wisłą popularnym, jednak dość długo ignorowanym przez firmy. Dzieje się tak dlatego, że jeszcze kilka lat temu nie miał on u nas aż takiej mocy przyciągania ruchu na stronę internetową. Sytuacja jednak zmieniła się dość drastycznie i dziś jest on jednym z najpotężniejszych narzędzi, dzięki któremu można doprowadzić do masowej konwersji, a w wielu przypadkach to właśnie z Pinteresta, a nie z przeglądarki Google, wielu odwiedzających trafia na bloga, sklepu internetowego, czy na landing page.

Pinterest, posiadający pod koniec 2019 roku 322 miliony aktywnych użytkowników, jest portalem społecznościowym nastawionym na konsumpcję treści, która w przypadku tego serwisu jest wręcz dzika, gdyż taka była idea za nim stojąca. Jest on agregatorem treści znalezionych w Internecie, które użytkownicy gromadzą na swoich tablicach zawierających tzw. piny, czyli podstawowe cegiełki portalu, będące pomysłami, które internauci zapisują na później.

Każdy pin składa się z grafiki, opisu oraz linku prowadzącego do zewnętrznej strony, a nawigację i wyszukiwanie nowych treści ułatwiają też znane z innych serwisów hashtagi, czyli słowa lub frazy poprzedzone znakiem krzyżyka (#), gromadzące treści, tworząc z nich rodzaj kanałów. Piny dodawane przez użytkowników prowadzą najczęściej do artykułów do przeczytania na później, a także wyszukiwania kolejnych ciekawych tekstów związanych z ich zainteresowaniami i potrzebami.

Wielu blogerów promujących swoją twórczość na tym serwisie notuje ogromną liczbę wejść na ich strony właśnie z tego serwisu. Zwykli użytkownicy masowo dodają też na swoje tablice piny zawierające linki do produktów czy usług, które w przyszłości mają zamiar kupić i ostatecznie rzeczywiście często je kupują.

Kipiący kociołek inspiracji, czyli wysoka aktywność użytkowników spragnionych codziennej dawki pomysłów i wiedzy

Rzeczą, która może być ważna dla przedsiębiorcy, jest demografia Pinteresta, bowiem 2/3 jego użytkowników to kobiety. To dlatego Pinterest stanowi potężne narzędzie marketingowe dla firm, które zajmują się między innymi modą, kosmetykami, tematyką dziecięcą, produktami gospodarstwa domowego, artykułami ogrodniczymi, ziołami i suplementami, stylem życia, tematyką zdrowia i fitness, i wieloma innymi dziedzinami szczególnie bliskimi kobietom.

To na nim też skutecznie ruch pozyskują wszelkiego rodzaju blogi kulinarne, artystyczne, lifestyle’owe, modowe, parentingowe i niezliczone blogi hobbystyczne czy kolekcjonerskie. Bardzo pożądane są na nim też treści związane z karierą, zarabianiem, marketingiem, psychologią, rozwojem osobistym i zawodowym, a także ezoteryką i duchowością.

Chociaż baza użytkowników Pinteresta wydaje się znikoma w porównaniu z Facebookiem, serwis notuje ciągły i gwałtowny jej wzrost, a dodatkowo są oni niezwykle aktywni, spędzając na nim sporo czasu, wyszukując nowe inspiracje. Jest to więc idealna baza do pozyskania przyszłych klientów.

Ogromna siła Pinteresta polega na jego możliwościach przyciągania ruchu na strony przedsiębiorców, jednak aby tego dokonać, trzeba zastosować skuteczną i spójną strategię.

Strategia marketingu na Pintereście – zbiór prostych wskazówek, które maksymalizują skuteczność działań

Pinterest, podobnie jak każdy portal społecznościowy, ma swoją charakterystykę i w pewnym stopniu różni się od innych serwisów tego typu. W wielu jednak przypadkach strategia będzie tu podobna do tej, którą stosuje się na innych portalach społecznościowych.

Warto przy tym wspomnieć, że posiada on możliwość zamiany swojego konta na konto biznesowe. Wielu użytkowników promujących własne biznesy dokonuje tego na zwykłych kontach, często ze sporym powodzeniem, jednak profil biznesowy daje dodatkowe możliwości, w tym narzędzia analityczne.

Pinterest, podobnie jak Instagram, jest portalem, na którym treści mają przede wszystkim przykuć uwagę oczu i mają na to bardzo mało czasu. Dlatego tak ważne są tu atrakcyjne grafiki, które zachęcić mają do kliknięcia w piny. Warto jest więc nie tylko posiadać pewien zmysł estetyczny przy ich tworzeniu, ale także używać licznych narzędzi, z których najbardziej pomocna będzie Canva, czyli darmowe narzędzie online, będące pomocnym w przygotowaniu różnych materiałów wizualnych – między innymi do mediów społecznościowych.

Na zdjęciu towarzyszącemu pinowi powinno się też umieścić tekst. Warto jest poświęcić czas na odpowiednie dobranie czcionek i ich kolorystyki, gdyż diabeł tkwi w szczegółach. Na szczęście Canva posiada zestaw wspaniałych i darmowych tutoriali, które uczą podstaw designu, w tym typografii, kładąc nacisk na zachowania użytkowników mediów społecznościowych. Warto jest więc dokładnie je przestudiować, chcąc nauczyć się tworzyć piny, które będą zachęcały do kliknięcia.

Do tego przynajmniej część grafik użytych do pinów powinna być oryginalna – nie powinno się korzystać wyłącznie z tych znalezionych w stockach. Poza grafiką, w pinach zawarty jest też opis, w którym zatem powinno umieścić się ważne słowa kluczowe. Powinno się je więc wyszukać, używając jednego z narzędzi do tego służących, a jednym z nich jest… sam Pinterest. Wystarczy bowiem wpisać w pasku wyszukiwania interesujące nas słowo, by otrzymać więcej sugestii.

Najlepiej jednak jest korzystać z nieco bardziej zaawansowanych narzędzi. Z darmowych opcji warto wymienić rozwiązania, takie jak Soovle, Google Keyword Planner, KeywordTool, czy AnswerThePublic. Narzędzia te są dość intuicyjne i nawet początkujący potrafią szybko nauczyć się dobrze je wykorzystywać, natomiast blogerzy i profesjonaliści z pewnością korzystają też z innych, bardziej wyszukanych narzędzi płatnych.

Podobnie, jak w przypadku słów kluczowych, powinno się czynić z hashtagami, dobierając je uważnie i używając któregoś z narzędzi do ich odnajdywania. Podobnie jak w przypadku Twittera, Instagrama, czy Facebooka, powinno się na Pintereście stworzyć własne hashtagi i wypromować je zarówno na samym serwisie, jak i w mediach społecznościowych i w realu. Twórcy Pinteresta zalecają użycie nie więcej niż dwudziestu hashtagów, jednak najczęściej dodaje się ich zaledwie kilka.

Piny powinno się dokładnie segregować, tworzyć liczne tablice, z których każda będzie miała swoje ścisłe przeznaczenie, i nie zamieszczać na nich pinów odbiegających od ich tematyki. Wewnętrzna spójność profilu jest niezwykle ważna, co dotyczy też zresztą samych pinów, w których grafika powinna zawsze podkreślać komunikat zawarty w tekście, idealnie się z nim komponując.

Pinterest posiada niezwykle rozbudowany zestaw narzędzi, jakim jest Pinterest Analytics, z którego powinno nauczyć się korzystać, by zoptymalizować skuteczność swoich działań na tym portalu.

Interakcje z innymi użytkownikami i etykieta na Pintereście

Pinterest posiada zestaw wytycznych dotyczących natury umieszczonych na nim materiałów i etykiety, z którymi należy się zapoznać przed rozpoczęciem szerzej zakrojonych działań na tym portalu. Prowadząc marketing na Pintereście, nie powinno się być natarczywym, prosząc użytkowników o dalsze udostępnianie pinów. Nie powinno się też kłaść na nich presji w postaci częstych próśb o komentowanie pinów. Zamiast tego najlepiej jest zadawać w nich pytania, które same będą prosić się o odpowiedzi, które będą naturalne i będą stanowić element rozrywki, bez obecności przymusu.

Pinterest nie lubi, kiedy na danym koncie promowany jest w zbyt dużym stopniu content o charakterze reklamowym. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić nawet do zablokowania konta. Głównym celem Pinteresta jest bowiem dostarczanie ciekawych i edukujących treści, które powinny stanowić przynajmniej 80% contentu na koncie, natomiast pozostałe 20% może składać się z ofert sprzedaży, informacji o promocjach i pinów z linkiem do własnego sklepu internetowego lub landing page.

W podobny sposób Pinterest nie przepada za praktyką udostępniania wyłącznie własnych pinów. Na swoich tablicach powinno się przypinać te stworzone przez innych użytkowników, promując ich content. W ten sposób zresztą prowadzi się interakcje z innymi użytkownikami, którzy dodają nas do obserwowanych. Najlepszym sposobem na znalezienie publiczności na dowolnym portalu społecznościowym jest bowiem intensywna interakcja z innymi osobami reprezentującymi naszą niszę i wdawanie się z nimi w dyskusje w komentarzach pod ich pinami, zwracając na siebie uwagę ich samych i ich obserwujących.

Marketing w social mediach zakłada często daleko idącą współpracę i budowanie sieci relacji z innymi, często wpływowymi przedstawicielami naszej niszy, jednak nie można też zapomnieć o promocji contentu innych użytkowników. Dobrym pomysłem jest udostępnianie pinów, które dotyczą naszej działalności i produktów, lecz które zostały stworzone przez innych. W ten sposób użytkownicy otrzymują promocję i wyróżnienie, a my zyskujemy cenny materiał marketingowy. Mogą być to na przykład piny prowadzące do recenzji naszych produktów i usług zamieszczonych na ich blogach.

Pinterest i nasza publiczność lubią, kiedy content umieszczany jest na koncie z dużą częstotliwością. Kilka pinów dziennie to niezbędne minimum, jednak liczba ta może wynosić i kilkadziesiąt dziennie. Piny jednak powinno się rozłożyć mniej-więcej równomiernie w ciągu dnia i dodawać je stopniowo o różnych porach, unikając wrzucenia bardzo dużej ich ilości w krótkim przedziale czasowym.

Prowadząc konto na Pinterście, nie można zapomnieć też o kontakcie z użytkownikami. Kiedy omentują oni nasze piny, należy im odpowiadać, wdawać się z nimi w konwersację. Pinterest jest portalem społecznościowym pełnym życia, w którym liczy się świeżość contentu i spostrzegawczość. Aktywność na nim wymaga śledzenia trendów, a także dopasowywania się do kalendarza, uwzględniając rozmaite święta, wakacje i inne wydarzenia, w tym te bezpośrednio dotyczące naszej branży.

Przed rozpoczęciem na nim działalności na dużą skalę warto jest przygotować spójną strategię content marketingową i trzymać się powyższych wskazówek. Jak najbardziej powinno się też na nim eksperymentować z własnymi strategiami i badać ich skuteczność, co ułatwiają rozbudowane narzędzia analityczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *