Pozycjonowanie Grafik i Plików PDF w Google — Dowiedz się jak pozycjonować takie pliki w wyszukiwarce i co wpływa na ich pozycje

Pozycjonowanie grafik i plików pdf w wyszukiwarce Google nie jest z pewnością częstym oraz szeroko wykorzystanym procesem. Pozycjonowanie tych plików jest jednak bardzo korzystne z wielu powodów i warto je wykonać. Duża ilość osób nie wie w ogóle, iż istnieje możliwość pozycjonowania plików tego typu, skupiając się jedynie — i tak z dużym trudem na pozycjonowaniu samej strony internetowej, nie mając np. szerokiej wiedzy na ten temat. Poniżej przedstawiamy temat pozycjonowania grafik i plików pdf w Google oraz podpowiadamy, dlaczego jest to takie ważne i jakie korzyści daje.

Czym jest i dlaczego warto pozycjonować grafiki oraz pliki pdf?

Pozycjonowanie zdjęć oraz plików pdf jest procesem podobnym do pozycjonowania witryn internetowych. Ogólnie nie istnieje lista czynników które wpływają na pozycje grafik i plików pdf w wyszukiwarce Google, ale z dużym prawdopodobieństwem dzięki opiniom wielu specjalistów można stwierdzić, jak powinno się optymalizować takie pliki, aby znalazły się wysoko w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie grafik i plików pdf jest korzystne z wielu powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że nawet 30% wyszukiwań w wyszukiwarce Google to wyszukiwania grafiki w Google Image. Duża liczba osób codziennie poszukuje informacji również w formie zdjęć i fotografii, dlatego jest to bardzo dobra okazja, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania grafik Google i przyciągać dużą liczbę ruchu na nasz serwis. Pliki pdf również stanowią ciekawy sposób na przyciąganie nowych użytkowników do naszej witryny, a w ten sposób możemy prezentować pliki w wyszukiwarkach tak samo jak witryny. Dobrze i łatwo zoptymalizowany plik pdf może znaleźć się też na wysokiej pozycji w tradycyjnej wyszukiwarce Google — wyżej niż sama witryna pozycjonowana z trudem i dużymi kosztami.

Pozycjonowanie Grafik w wyszukiwarce Google

Pierwszym elementem, o jaki musimy zadbać, chcąc pozycjonować grafikę w wyszukiwarce Google, jest jej jakość. Google promuje najchętniej materiały wysokościowe, dlatego duża rozdzielczość oraz dobra jakość zdjęcia z pewnością ułatwi to zadanie. Drugim elementem jest unikalność fotografii. Zdecydowanie najlepiej jest dodawać zdjęcia unikalne np. wykonane przez nas aniżeli korzystać ze zdjęć z darmowych banków fotografii, których kopii w sieci są tysiące. Sama nazwa zdjęcia, które wgrywamy na naszą witrynę, powinna również mieć odpowiednią formę. Warto, aby zawierała słowa kluczowe. Pierwsze słowo powinno być najważniejszą frazą i powinno być oddzielone od reszty tytułu standardowym myślnikiem. Dzięki temu Google nie będzie miało problemu z interpretacją frazy. Nie powinniśmy używać dolnego podkreślenia, gdyż nie jest ono rozpoznawalne przez roboty Google. Jeśli dodajemy zdjęcie warto, aby miało ono też odpowiedni format. Dobrym rozwiązaniem jest format jpg lub png. Drugi z nich daje możliwość przedstawienia lepszej jakości fotografii, a pierwsze zdjęcie będzie dobrym rozwiązaniem przy plikach dużych rozmiarów, aby nie ważyły one zbyt dużo. Jeśli grafika ma kilkadziesiąt MB, powinniśmy zmniejszyć jej rozmiar. W sieci istnieje wiele darmowych serwisów, które maksymalnie zmniejszają wagę pliku przy zachowaniu maksymalnie możliwej wysokiej jakości. Zdjęcie o wadze 200 kb z pewnością przyspieszy ładowanie strony internetowej i samego zdjęcia w sieci.

Ciekawostka: Google pozycjonując zdjęcia w wyszukiwarce, nie ujawnia ich rankingów, co może świadczyć w pewnym stopniu o personalizacji wyszukiwań. Jest to dość tajemnicze i nie pozwala uzyskać zbyt dużej wiedzy na temat algorytmów pozycjonujących zdjęcia. Google w przeciwieństwie do standardowego pozycjonowania stron pobiera na swój serwer miniaturki zdjęć i wyświetla jej użytkownikom, którzy mogą następnie przejść do pełnego zdjęcia już sami na stronie www.

Ważnym aspektem pozycjonowania zdjęć w Google jest też ich odpowiednie dodawanie na samej stronie internetowej. Oprócz tego, że sama grafika musi być odpowiednio zoptymalizowana, również przy dodawaniu fotografii należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Pierwszym z nich jest ustawienie tzw. altów, czyli tekstów alternatywnych. To one powiedzą Google, o czym jest zdjęcie i poinformują użytkownika, co jest na zdjęciu, jeśli nie będzie się ono ładowało. Warto, aby tekst taki miał od 5 do 15 słów oraz zawierał słowa kluczowe czy podpowiedź co zrobić na wypadek awarii. Umieszczając grafikę, warto też dodać krótki opis pod zdjęciem, który przedstawia scenę fotografii. Będzie to ułatwienie dla użytkowników oraz przydatny element optymalizacji zdjęcia. Umiejscawiając zdjęcie na stronie, warto zadbać, aby znajdowało się ono w tekście o podobnej tematyce czy blisko tytułu artykułu.

Optymalizacja i pozycjonowanie plików PDF

Pliki pdf, które umieszczamy w internecie na naszej stronie www, również mogą być indeksowane i wyświetlane na konkretnych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Aby jednak tak się stało, muszą być one odpowiednio zoptymalizowane. Z pewnością muszą być oparte na tekście, gdyż roboty Google przeszukują takie pliki — tak samo, jak witryny. Nie mogą być one zaszyfrowane lub posiadać hasła, a muszą być publicznie dostępne. Same pliki pdf traktowane są tak samo jak adres url przez roboty Google, więc warto dodawać je w zoptymalizowanej formie. Ważną czynnością jest stworzenie odpowiedniego tytułu. Powinien mieć on od 50 do 70 znaków. Musi być naturalny i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. W edytorze warto uzupełnić też pola jak opis, autor itp. aby plik był kompletny i jakościowy pod tym względem. Dodając plik na stronę, warto też zadbać o krótki adres url, który będzie łatwiejszy do zapamiętania przez użytkownika i będzie budził większe zaufanie wśród żywych użytkowników. Ciekawym pomysłem jest również stworzenie linków wewnętrznych w środku dokumentu pdf, które będą prowadziły do innych części witryny i spoją sam plik z serwisem, co pomoże lepiej pozycjonować plik i serwis w Google.

Bardzo ważnym elementem, o którym zapomina wiele osób, jest odpowiednie stworzenie tekstu i samego pliku pdf. Najczęściej uznajemy, że treść w pliku nie jest już istotna, jeśli zadbamy o wszystkie powyższe elementy — co jest błędem. Pliki pdf są tak samo przeszukiwane przez Google, jak poszczególne podstrony. Należy zatem w pliku pdf umieścić tekst unikalny i zgodny z ogólnymi zasadami seo, tak jakbyśmy publikowali go na stronie gotowego naszego serwisu. Musi być on czytelny, sformatowany oraz zawierać odpowiednie słowa kluczowe w odpowiednim natężeniu. Plik pdf powinien być też przyjazny urządzeniom mobilnym dzięki stosunkowo dużemu rozmiarowi czcionki i poprawnie osadzonym grafikom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *